Toen ik laatst bij de kapper was vroeg hij me wat ik voor werk deed. Ik vertelde dat ik gemeenten help hun duurzame ambities in praktijk te brengen. Dat een belangrijk deel van mijn werk het bedenken van aanpakken en het opbouwen van samenwerking is. Mensen zover te krijgen mee te doen aan projecten om bijvoorbeeld energie te besparen, duurzame energie op te wekken, circulair te bouwen of op een andere wijze duurzaam te vernieuwen.

Ik gaf aan dat ik het erg interessant vind hoe je daarbij mensen mee kunt krijgen door aan te sluiten bij hun drijfveren. “Oh”, concludeerde hij, “dus je bent eigenlijk goed in manipuleren?” Hij raakte een gevoelige snaar en zette me aan het denken. Waar het mij om gaat is verbinding te maken met anderen op onderwerpen die mij aan het hart gaan. Ik probeer mensen zover te krijgen iets te gaan doen dat ik belangrijk vind, waarvan ik denk dat het van maatschappelijke waarde is. Daarbij is mijn uitgangspunt dat mensen er zelf ook wat voor terug krijgen als ze meedoen.

“Oh, dus je bent eigenlijk goed in manipuleren?”

De grens tussen manipuleren en normale beïnvloeding is nauwelijks te trekken. Alleen de twee uitersten zijn herkenbaar aldus Wikipedia. Belangrijk onderscheid is dat een manipulator geen ter zake doende argumenten gebruikt. Jonathan Baij van Speaker College schrijft er over op zijn site. Hij noemt manipuleren het foute neefje van beïnvloeden. Hij schrijft: Beinvloeden zegt: “Ik overtuig jou om de juiste beslissing te maken, maar alleen voor je eigen bestwil”. Manipuleren zegt: “Ik beïnvloed jouw beslissing om er zelf beter van te worden”

Het gaat dus om de intentie waarmee je beïnvloedt.

Sommige mensen, zoals mijn kapper vinden beïnvloeden überhaupt een slecht idee. Ze houden er niet van betutteld te worden en willen zelf een keuze maken zonder daarin gestuurd te worden. Begrijpelijk, zeker als ook echt sprake is van betutteling. Echter de realiteit is dat we elkaar voortdurend beïnvloeden. “Als je bewust bent wat het doel van je beïnvloeding is, en dit ook in harmonie laat zijn met je waarden, kan je spreken van ethische beïnvloeding. Dan is beïnvloeden geen ‘vies’ woord. Dan wordt beïnvloeden het belangrijkste instrument van (project)managers.” Aldus leiderschapscoach Guido de Valk.

Kortom: beïnvloeden is niets mis mee als je doelgroep er ook beter van wordt en het in lijn is met je waarden. Hoe meer we elkaar positief beïnvloeden hoe beter!

 

 

Geschreven 17 mei 2016

Share: